Naar inhoud

Digitale Omgevingsvergunning van start

bouwplan

De stedenbouwkundige- en de milieuvergunning werden samengebracht in de omgevingsvergunning. En vanaf 1 januari 2018 kan je die Omgevingsvergunning enkel digitaal aanvragen via het Digitaal Omgevingsloket. 

 

 

 

Een huis bouwen of verbouwen, een hoge boom vellen, een veranda plaatsen, ... Je had er een stedenbouwkundige en/of milieuvergunning voor nodig. Vanaf 1 januari 2018 komen die twee samen in de nieuwe, digitale omgevingsvergunning.

Je doet je aanvraag nu bij het digitale omgevingsloket. Het bespaart je tijd en papier, want je regelt je vergunning gewoon via de Vlaamse website: www.omgevingsloket.be.

De omgevingsvergunning is een Vlaams initiatief voor administratieve vereenvoudiging en geldt in alle steden en gemeenten. Onze diensten Ruimtelijke Ordening en Leefmilieu zijn beschikbaar om vragen te beantwoorden en te helpen waar nodig. 

 

Wat moet je nu aanvragen via het Omgevingsloket?

  • Aanvraag van een omgevingsvergunning 
  • Melding
  • Nieuwe verkaveling
  • Bijstelling van een bestaande verkaveling
  • Ingedeelde inrichting of activiteit
  • Gehele of gedeeltelijke overdracht van inrichtingen
  • Verzoek tot bijstelling van milieuvoorwaarden
  • Vraag tot afwijking van milieuvoorwaarden
  • Vraag tot omzetting van een milieuvergunning
  • Melding van stopzetting of verval van een vergunning van een ingedeelde inrichting
  • Schorsingen en opheffingen van een vergunning van een ingedeelde inrichting 

Eenvoudige bouwaanvragen

De Vlaamse Overheid werkt ondertussen aan een ‘snelinvoer’ voor eenvoudige bouwaanvragen. Met de snelinvoer hoopt de Vlaamse Overheid de analoge aanvragen te beperken. De snelinvoer is een vereenvoudigde versie van het Omgevingsloket waar een burger eenvoudige handelingen (zoals het zetten van een tuinhuis, het plaatsen van zonnepanelen...) zal kunnen ingeven.

De snelinvoer zal vanaf 15 januari 2018 beschikbaar zijn. 

Overgangsperiode

Elke professionele aanvrager moet zijn aanvraag digitaal indienen.

Burgers kunnen tijdens een overgangsperiode op afspraak nog terecht bij de dienst Ruimtelijke Ordening om het dossier samen digitaal in te geven in het Omgevingsloket. Maak daarvoor een afspraak op 053 85 86 06 of via ruimtelijkeordening@haaltert.be of omgeving@haaltert.be.

Informatie

Ondervind je bij het ingeven van een digitale bouwaanvraag problemen of heb je technische vragen, dan kan je steeds terecht op bovenstaande contactgegevens bij de gemeente of bij de helpdesk op 015 45 45 91 of via helpdesk.omgevingsvergunning@dxc.com.

Voor inhoudelijke, juridische of procedurele vragen stuur je best een mail naar omgevingsvergunning@vlaanderen.be.

 

Datum van het bericht: zaterdag 06 januari 2018
Nieuwsoverzicht