PIN- en PUK-code

Bij je idenititeitskaart (Eid) of verblijfskaart ontvang je een PIN- en PUK-code. Je hebt deze codes nodig om je kaart te activeren. Met je elektronische identiteitskaart en je pincode kan je documenten digitaal ondertekenen, ze geven je toegang tot allerhande digitale toepassingen en je kan ze ook nodig hebben om online attesten op te vragen.  

PIN- en PUK-code

Vraag je een nieuw elektronisch identiteitsdocument aan, dan ontvang je een bijhorende PUK- en PIN-code.

  • De PUK-code of 'Personal Unblocking Key' is alleen nodig om je eID te activeren of te deblokkeren.
  • De PIN-code of 'Personal Identification Number' is de persoonlijke code die je moet ingeven als je toegang wilt tot een eID-toepassing of een elektronische handtekening wilt plaatsen. Deze code kan je wijzigen.

Opgelet! Je PIN-code is persoonlijk. Kies dus geen voor de hand liggende cijfercombinatie, zoals je geboortedatum of -jaar. Hou je code ook strikt geheim! Met je PIN-code kan iemand anders je kaart gebruiken en in jouw naam handelen op het internet.

De microchip is geblokkeerd of je bent je PIN-code vergeten, maar je hebt je PUK-code nog?

  • Maak een afspraak bij de dienst Burgerzaken. 
  • Breng je identiteitskaart en PUK-code mee.
  • Aan het loket wordt de PIN-code gedeblokkeerd of opnieuw geïnstalleerd.

Zowel PIN- als PUK-code kwijt?

  • Vraag je codes zelf opnieuw aan of maakt hiervoor een afspraak bij de dienst Burgerzaken.
    Nieuwe codes aanvragen
  • De codes worden na 2 weken bezorgd aan de dienst Burgerzaken van jouw gemeente.
  • Maak na 2 weken dus (opnieuw) een afspraak bij de dienst Burgerzaken om de codes te herinstalleren en je kaart eventueel te deblokkeren.

Wat meebrengen

  • Identiteitskaart of verblijfskaart
  • PUK-code, als je die nog hebt, om je pincode te wijzigen of je kaart te deblokkeren