App 112

Als je een smartphone hebt, kan je best de app 112 BE downloaden. Na de registratie kan je gewoon op het icoontje van brandweer, ziekenwagen of politie drukken als je hulp nodig hebt.

Tijdens je oproep stuurt de app elke 30 seconden je positie naar de noodcentrale zodat de operator ziet waar je bent.

Daarnaast kan je nuttige medische informatie invullen in de app die wordt meegestuurd naar de Noodcentrale 112.

Natuurlijk blijven de noodcentrales ook bereikbaar via vaste telefoon en gsm via het nummer 112.

Lokalisatie

De noodcentrales kunnen je dankzij deze app makkelijker terugvinden. Op een afgelegen plaats, in het midden van een bos of een ingewikkeld netwerk van autostrades kan je vaak zelf niet meteen doorgeven waar je bent. De app stuurt je positie naar de noodcentrale zodra je belt en stuurt daarna elke 30 seconden een update van die positie. Als je de noodcentrale belde en daarna niet meer reageert, laten ze jouw smartphone rinkelen zodat de hulpdiensten je makkelijker kunnen terugvinden.

Doof, slechthorend of spraakgestoord?

Als je doof of slechthorend bent, of een spraakstoornis hebt, kan je:

  • bij registratie van de app 112 BE met een vinkje aanduiden dat dit het geval is. Als je een noodoproep doet via de app zal de operator dan de de chatfunctie activeren, waardoor je via berichten met de noodcentrale kan communiceren.
  • de noodcentrales ook bereiken via SMS. Het is niet mogelijk om berichtjes te sturen naar de traditionele noodnummers 112 en 101, maar wel naar specifieke nummers die enkel door doven, slechthorenden of mensen met een spraakbeperking kunnen opgevraagd worden via e-mail of SMS.

Meer info vindt u op www.112.be (voor doven).

Extra medische informatie

Je kan bepaalde medische info ingeven in de app, zoals hartproblemen, allergieën (aan medicatie), epilepsie, diabetes, … De operator krijgt deze informatie binnen nog voordat je iets gezegd hebt en kan dit doorgeven aan de hulpdiensten die ter plaatse komen.

E-loket en telefoonnummer 1722 voor stormschade

Als je bij storm of wateroverlast hulp nodig hebt, maar er niemand in levensgevaar is, dan kan je het e-loket www.1722.be (permanent beschikbaar) of het telefoonnummer 1722 (wanneer dat preventief wordt geactiveerd) gebruiken om een interventie van de brandweer te vragen. Vanaf nu zijn zowel dit e-loket als het telefoonnummer ook beschikbaar via de app 112 BE.

Deze bijkomende functionaliteit zorgt ervoor dat het noodnummer 112 voorbehouden blijft voor levensbedreigende situaties en niet overbelast geraakt bij storm of wateroverlast.

Opgelet: wees geduldig als je beslist om te bellen naar 1722, want het is mogelijk dat er bij noodweer veel burgers tegelijk bellen. Bel ook niet terug om te weten wanneer de hulpdiensten zullen aankomen. Het e-loket zal altijd de meest efficiënte manier zijn om brandweerhulp bij noodweer voor niet-levensbedreigende situaties te vragen.

1722 op het tweede scherm

Op het eerste scherm kan je klikken op één van de icoontjes ziekenwagen, brandweer of politie (afhankelijk van de dringende hulp die je nodig hebt). Op deze pagina kom je via het pijltje naar rechts op een twee scherm terecht. Daar kan je kiezen of je – bij voorkeur – doorverwezen wordt naar het e-loket www.1722.be of dat je – indien het noodnummer werd geactiveerd – naar 1722 wenst te bellen.

Download en registreer

Download de app in de app store of play store. Zet hem best op het onthaalscherm van je smartphone zodat je deze makkelijk kan terugvinden als je in nood bent. Daarna moet je je enkel nog registreren.

Opgelet: de app werkt enkel in België.

Gerelateerde items