Beroep tegen opname in het gemeentelijk register van verwaarloosde woningen en gebouwen

Velden met een * zijn verplicht in te vullen.

Met dit formulier teken je beroep aan tegen de beslissing van de opname van een gebouw/de woning in het gemeentelijk register van verwaarloosde woningen en gebouwen, overeenkomstig het reglement "verwaarloosde woningen en gebouwen, registratie en belasting" -  goedgekeurd door de gemeenteraad van 26 augustus 2019. Je bezorgt dit formulier aan de dienst Wonen, Hoogstraat 41, 9450 Haaltert.

Binnen een termijn van 30dagen, ingaand de dag na deze van de betekening van de beslissing tot opname in het gemeentelijk register van verwaarloosde woningen en gebouwen, kan een zakelijk gerechtigde (eigenaar, vruchtgebruiker, opstal- of erfpachthouder) bij het college van burgemeester en schepenen beroep aantekenen tegen deze beslissing. Het beroep wordt betekend per beveiligde zending.

Zolang de indieningtermijn van 30 dagen niet verstreken is, kan een vervangend beroepschrift ingediend worden, waarbij het eerdere beroepschrift als ingetrokken beschouwd wordt.

De beroepsinstantie registreert elk inkomend beroepschrift tegen de beslissing van de opname van een gebouw/de woning in het gemeentelijk register van verwaarloosde woningen en gebouwen en meldt de ontvangst ervan aan de indiener van het beroepschrift.

Het college toetst de ontvankelijkheid van het beroepschrift. Het beroepschrift is alleen onontvankelijk in één van de volgende gevallen:

  • Het beroepschrift is te laat ingediend;
  • Het beroepschrift gaat niet uit van een zakelijk gerechtigde (eigenaar, vruchtgebruiker, opstal- of erfpachthouder);
  • Het beroepschrift is niet ondertekend.

Als het college vaststelt dat het beroepschrift onontvankelijk is, deelt ze dat aan de indiener mee met de vermelding dat de procedure als afgehandeld wordt beschouwd.

Het college onderzoekt de gegrondheid van de ontvankelijke beroepschriften op basis van stukken als de feiten vatbaar zijn voor directe, eenvoudige vaststelling of op basis van een feitenonderzoek dat uitgevoerd wordt door een met de opsporing van verwaarloosde woningen en gebouwen belaste ambtenaar. Het beroep wordt geacht ongegrond te zijn als de toegang tot een pand geweigerd of verhinderd wordt voor het feitenonderzoek.

Het college doet uitspraak over het beroep en betekent zijn beslissing aan de indiener ervan binnen een termijn van 90 dagen, ingaand de dag na deze van de betekening van het beroepschrift. De uitspraak wordt per beveiligde zending betekend.

Als het college het beroep gegrond acht, of nalaat om binnen de termijn, vermeld in het eerste lid, kennis te geven van zijn beslissing, wordt de beslissing tot opname in het gemeentelijk register van verwaarloosde woningen en gebouwen vernietigd. De gemeentelijke administratie zal het gebouw of de woning niet inventariseren als verwaarloosd. Bovendien kunnen de eerder gedane vaststellingen van de administratieve akte geen aanleiding geven tot een nieuwe beslissing tot opname in het gemeentelijk register van verwaarloosde woningen en gebouwen.

Contactgegevens

bv. 050 12 34 56 of 0474 12 23 45

Gegevens woning/gebouw zoals vermeld in de administratieve akte

Voeg de bewijsstukken toe Dit veld is verplicht in te vullen

De maximaal toegestane grootte van een individueel bestand is gelimiteerd op 25 MB.

    Lokaal bestuur Haaltert verwerkt je gegevens conform de privacywetgeving en neemt daarbij je rechten strikt in acht. Meer informatie vind je op www.haaltert.be/privacy. 

    Naar top