De Jeneverdrinker

Beeld


De Jeneverdrinker

De Jeneverdrinker is een bronzen beeld dat de levensgeschiedenis van de Kerkskenaar uitbeeldt. Het Venetiaans masker en de kroon verwijzen naar het jaarlijkse Driekoningenfeest dat sinds decennia gevierd wordt. De schietspoel is een link naar het economisch verleden. De weefschool en weeffabriekjes, opgericht in vorige eeuw, zorgden voor sociale vooruitgang. De jeneverfles was moeilijk weg te cijferen uit het dagelijkse leven van de modale dorpeling.

Het waren de Aalstenaars die op het einde van de 19de eeuw voor het eerst de spotnaam ‘Jeneverdrinkers’ gebruikten. Na de werkstaking in 1897 in de weverij Smits trokken de wevers met de stootkar wekelijks naar de Ajuinenstad om er hun weefstukken te verkopen. Geladen met jenever keerden zij terug. De stootkar, omgedoopt tot ‘jeneverkar’, bevoorraadde wekelijks Kerksken van zijn lievelingsdrank.

Kunstenaar

 

Herman De Somer

Herman De Somer (1923-2008) zoon van een meubelmaker en sculpteur woonde en werkte in Vlekkem. Zijn werk zelf is niet echt traditioneel, want er zit een moderne lijn in met krachtige trekken vol elegantie en menselijke indrukken van vreugde, angst, protest en aanklacht. Het niet-commerciële werk getuigt nog altijd van veel dynamiek en zeer sterke inhoud. Hoewel beeldhouwen fysiek erg vermoeiend was, bleef het zijn passie.

In zijn geboortedorp is er een ‘De Somer-route’ die ons stuurt langs enkele beelden van de kunstenaar. Hij ontving buitenlandse prijzen, o.m. in Italië, Cambridge en Parijs.

Hij maakte ook het beeld van de Fransman, Heldergemstraat 136, Heldergem.

Locatie

Kerkskendorp, Kerksken