In een fietsstraat is de auto niet langer koning en krijgen fietsers voorrang. In die straten blijft de auto op de achtergrond en heeft fietsen en wandelen de voorkeur. Bovendien verbetert de levenskwaliteit van de bewoners van die straten.
Fietsstraten inrichten spelen een grote rol in het fietsvriendelijker maken van de gemeente. Ze geven fietsers ruimte en maken de straten veiliger voor hen.
Sinds 2012 is het concept 'fietsstraat' officieel opgenomen in de wegcode. Er zijn officiële verkeersborden om het begin en het einde van de straat aan te duiden en logo’s voor op het wegdek.
Fietsstraten in Haaltert
- Brantegemstraat
- Kraaiwinkel
- Doornstraat
- Dwarsstraat (kant voetbal)
- Windmolenstraat tussen Burgemeester De Sadeleerstraat en N460 Hoogstraat
- Pluimstraat tussen Kattestraat en Bruulstraat
- Vondelbaan (allebei de delen) tussen aangelegd fietspad in beton en Schoolstraat
Wist je dat in fietsstraten…
- de fietsers de hele breedte bij éénrichtingsstraten en de halve breedte bij tweerichtingsstraten mogen innemen?
- auto’s, moto’s, vrachtwagens, … wel mogen rijden, maar dat ze de fietsers niet mogen inhalen?
- maar 30 km/u mag gereden worden?
Waarom?
Fietsstraten zorgen voor veiliger verkeer, omdat auto's er fietsers niet mogen inhalen. Ze maken schoolroutes en woon-werkverkeer aantrekkelijker, wat helpt om meer mensen op de fiets te krijgen. Daarnaast dragen ze bij aan minder drukte en uitstoot, wat onze leefomgeving gezonder en leefbaarder maakt.