Mantelzorgpremie

Lokaal bestuur Haaltert reikt de mantelzorgpremie 1 keer per jaar uit aan zorgbehoevenden die bijgestaan worden door een mantelzorger. Je kan elk jaar je mantelzorgpremie aanvragen tussen 1 oktober en 31 december.

Voorwaarden om mantelzorgpremie aan te vragen

  • een recent attest van de FOD sociale zekerheid dat de mate van zelfredzaamheid van de zorgbehoevende weergeeft:
    • 7 punten (waarvan 4 in pijler 1) voor personen jonger dan 21 jaar
    • 12 punten voor personen vanaf 21 jaar
  • de zorgbehoevende moet zijn/haar domicilie in Haaltert hebben
  • de mantelzorger moet zelf minstens 18 jaar zijn.
  • de mantelzorger mag zelf geen zorg nodig hebben

Hoe kan je de mantelzorgpremie aanvragen?

Je kan elk jaar je mantelzorgpremie aanvragen tussen 1 oktober en 31 december. 

 

  1. Vul het aanvraagformulier in 
  2. De zorgbehoevende (of vertegenwoordiger) én mantelzorger ondertekenen het ingevulde formulier.
  3. Verzamel de nodige documenten en dien in. Welke documenten nodig zijn, vind je terug op het aanvraagformulier.
  4. Dien je op papier in? Kom dan tussen 1 oktober en 31 december langs op de dienst Sociale Zaken om je aanvraag in te dienen. Hiervoor moet je een afspraak maken in het Sociaal Huis op 053 85 86 35 of via socialezaken@haaltert.be 

Hoeveel bedraagt de premie?

In het geval dat je recht hebt op de premie voor een volledig jaar, zijn dit bedragen:

  • Inwonende zorgbehoevende: 250 euro
  • Niet inwonende-zorgbehoevende: 150 euro
  • Zorgbehoevende die voldoet aan onderstaande voorwaarden: 620 euro
    • RVV-statuut
    • niet-geïndexeerd KI < 745 euro
    • niet begunstigde / aandeelhouder 

Wanneer wordt de premie uitbetaald? 

Premie-aanvragen die zijn goedgekeurd zullen in het eerste kwartaal van het volgende kalenderjaar worden uitbetaald. 

Reglementen en belastingen