Naar inhoud

Warme zomerdagen

warme dagen

De zomer is een tijd van heerlijk genieten van een zonovergoten terrasje of lekker buiten spelen met de
kinderen. Maar blijf alert: baby’s en jonge kinderen hebben op warme dagen behoefte aan extra zorg.

Met onderstaande tips beperk je de kans op gezondheidsproblemen op warme dagen voor jezelf en je kinderen tot een minimum!

 

 

Wees voorbereid

  • Zorg dat je altijd water bij je hebt.
  • Volg de weersvoorspellingen op.
  • Smeer zonnecrème! Voor kinderen gebruik je best minimum factor 30.

Drink extra veel water

  • Een kind heeft pas dorst wanneer het uitgedroogd is.
  • Laat je kind meerdere kleine hoeveelheden na elkaar drinken. Dat is beter dan een grote
    hoeveelheid in één keer. Het liefst plat water. Vermijd cafeïnehoudende dranken (thee,
    koffie, cola, …) en gesuikerde dranken, maar ook te koude dranken om buikkrampen te
    voorkomen.
  • Moeders die borstvoeding geven, moeten ook extra drinken en hun baby vaker aanleggen.

Hou jezelf koel

  • Bewaar inspanningen voor de koelere momenten van de dag. Laat kinderen tijdens het
    ravotten regelmatig rusten en geef ze voldoende te drinken.
  • Koel je lichaam af met een lauwe douche, een voetbad of een frisse duik in het zwembad.
  • Waterspeelgoed of waterspelletjes doen het goed bij kinderen!
  • Draag een hoedje of petje. Zet je kind ook onder een parasol. Baby’s onder 1 jaar mag je
    niet rechtstreeks blootstellen aan de zon, maar ook oudere kinderen houden best een
    T-shirt aan.
  • Zorg voor licht verteerbare maaltijden.
  • Laat een kind NOOIT achter in een wagen.

Hou je huis koel

  • Verlucht je woning als het buiten koeler is dan binnen. Opgelet bij kinderen: stel ze niet
    bloot aan tocht.
  • Gebruik je zonwering (bv. rolluiken, gordijnen, …) maximaal.
  • Beperk het gebruik van apparaten die warmte produceren (bv. fornuis, oven, computer).

Meer tips op www.warmedagen.be

Datum van het bericht: donderdag 06 juli 2017
Nieuwsoverzicht