Naar inhoud

Week van de valpreventie

Wist je dat één op de drie 65-plussers minstens eenmaal per jaar valt? En dat bijna de helft van deze senioren meerdere keren per jaar valt?

De kans op vallen kunnen we gelukkig wel verkleinen door actief te zijn en de veiligheid te verhogen.

Blijf fit en actief: neem elke dag voldoende lichaamsbeweging bv. 30 minuten wandelen of fietsen.

Zorg voor een veilig huis: laat niets rondslingeren in huis, pas op met losliggende tapijten, zorg voor voldoende verlichting en handgrepen aan wc en bad of douche.

Draag zorg voor je voeten: draag aangepast schoeisel, loop niet op je kousen of op blote voeten, verzorg eeltknobbels en ingegroeide nagels.

Kijk uit met je ogen: ga naar de oogarts als je merkt dat je zicht verminderd of onscherp is, leen geen bril van iemand anders.

Let op je voeding: gezonde voeding is belangrijk om je spieren en beenderen sterk te houden (Calcium en vitamine D). Wees matig met alcohol.

Let op met medicijnen: tracht kalmeer- en slaappillen te vermijden.

Vaak terugkomende duizeligheid: dan heb je een verhoogd risico op vallen, bespreek dit zeker met je huisarts!

www.valpreventie.be

Datum van het bericht: dinsdag 26 maart 2019
Nieuwsoverzicht