Naar inhoud

Wees geen slachtoffer van oplichting - phishing

phishing

Het zijn moeilijke tijden, iedereen moet zoveel mogelijk binnen blijven, dus ook niet gezellig gaan shoppen. Online bestellen is nog nooit zo populair geweest. Maar laat dat nu net zijn waar oplichters graag misbruik van maken. Facturen die vervalst zijn, mails om verzendkosten te betalen, … We geven je graag wat nuttige tips en voorbeelden mee om te voorkomen dat er van je gegevens of geld misbruik gemaakt zou worden. Hoe herken je echt van vals?

Recente voorbeelden van valse facturen/mails

Een van de meest recente voorbeelden: kreeg je een e-mail in je mailbox met als onderwerp 'Eind jaarafrekening' of 'De jaarrekening'? Wees op je hoede want de kans is zeer groot dat dit om een poging tot oplichting gaat. Check zelf even je meterstanden om te zien of dit overeen komt, maar uiteraard ook de gegevens van de afzender.

Door het toenemend aantal online bestellingen neemt helaas ook het aantal pogingen tot fraude toe. Een zeer populaire manier is een berichtje dat je pakketje onderweg is, maar onvoldoende gefrankeerd werd. Je zou bv. nog 4,95 euro moeten betalen, dat je kan betalen via een link om je levering te kunnen uitvoeren. Controleer of jij (of iemand uit je gezin) wel een pakketje bestelde dat onderweg is. Verifieer via de website waarop je bestelde of er nog een bedrag moet voldaan worden. Contacteer indien nodig de klantendienst via de officiële gegevens van de verkoper.

Hoe herken ik pogingen tot fraude?

Lees de brief/mail/factuur/... goed na. Meestal zijn er een paar opvallende zaken. Een ander of persoonlijker mailadres, spellingsfouten, een betaling naar een buitenlands rekeningnummer, verzonden van een afwijkend mailadres, naar verschillende personen gestuurd, je gegevens van een afrekening kloppen niet (check je verbruik van water/gas/elektriciteit), een rare mededeling, …
Een normale gestructureerde mededeling bestaat uit xxx/xxxx/xxxxx, en hierin zit een beveiliging verwerkt. Als het nummer niet klopt zal je de betaling niet kunnen bevestigen. Vul het dan ook niet in als een gewone mededeling om de betaling toch nog te kunnen versturen.

Mails die je waarschuwen dat je kredietkaart of rekening tijdelijk in limiet beperkt werd door mogelijke fraude zijn ook veel voorkomende gevallen. Er wordt je dan gevraagd om in te loggen om zogezegd te zien wat er met je rekening of kaart gebeurde of om je te identificeren. Doe dit niet! Banken vragen dit sowieso al nooit.

Twijfel je? Ga dan naar je gebruikelijke kanaal om je in te loggen in plaats van op een link te klikken. Ga indien mogelijk naar jouw persoonlijke pagina om een overzicht te bekijken van je facturen. Zo zie je of er betalingen in wacht staan en kan je alle gegevens vergelijken. Of contacteer de klantendienst.

Oplichting door zaken te (ver)kopen

Koop of verkoop je wel eens iets, al dan niet tweedehands? Ga niet in op voorstellen dat de (ver)koper extra kosten zal betalen voor een speciale verzending die 'bij jou thuis door een koerier zou afgehaald worden'. Een ander voorbeeld is bv. dat er gevraagd wordt om 1 cent of een klein bedrag over te maken, zogezegd 'om te zien dat jij geen oplichter bent'. Door op hun link te klikken kunnen de oplichters zien welke gegevens jij ingeeft en zo je rekening plunderen.

Op een rijtje:

  • Controleer alle gegevens met je laatst betaalde factuur.
  • Is de afzender correct? (ander mailadres, meerdere personen aan wie de mail gestuurd is, …)
  • Hou een lijstje bij van zaken die jij of iemand uit je gezin bestelde: wat, bij wie, bedrag, … Zo kan je snel checken of je nog iets verwacht.
  • Let op fouten in spelling, mededeling, klantnummer, ...
  • Financiële instellingen vragen nooit om in te loggen via een link.
  • Log zoveel mogelijk in via de officiële website om de stand van facturen te verifiëren.
  • Betaal niets aan zogenaamde koerierdiensten om iets te versturen via linken.

Verdachte mail gekregen? Meld het via https://www.safeonweb.be/nl

Ben je toch slachtoffer geworden? Dan kan je terecht bij het meldpunt voor fraude via https://meldpunt.belgie.be/meldpunt/

Datum van het bericht: maandag 23 maart 2020
Nieuwsoverzicht